Page thumbnail

Teatr Robotniczy im. Bolesława Barbackiego


Ze swoją bogatą 95-letnią tradycją Teatr Robotniczy im. Bolesława Barbackiego jest prawdziwą perłą w zestawie kulturalnych propozycji, nie tylko swojego patrona – Miejskiego Ośrodka Kultury ale i miasta Nowego Sącza. To swoisty fenomen wśród wszystkich amatorskich teatrów w Polsce. Bowiem niezmiennie od 1922 roku – z przerwą na lata okupacji hitlerowskiej – zaznacza swoją obecność na mapie kulturalnej kolejnymi premierami spektakli dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Teatr Robotniczy został założony przez nowosądeckich kolejarzy we wrześniu 1922 roku. Na inaugurację działalności pokazano „Gęsi i gąski” Michała Bałuckiego. Do wybuchu II wojny światowej Teatr wystawił 132 premiery i dał prawie 400 przedstawień. Repertuar był bardzo różnorodny: od spektakli plebejskich po dramaty muzyczne, np. „Krakowiacy i górale” Wojciecha Bogusławskiego, operetki i wodewile, takie jak „Królowa przedmieścia” Konstantego Krumłowskiego. W tamtym czasie, w Teatrze gościnnie występował Leon Wyrwicz (grając dzielnego wojaka Szwejka). Autorem scenografii był głównie artysta malarz Czesław Lenczowski. Po wyzwoleniu – już w grudniu 1945 roku – pierwszą premierą był „Ordynans w zalotach” w reżyserii Heleny Palczewskiej. „Złoty wiek” teatru przypada na koniec lat 40-tych. W 1948 r. „Mazepę” oglądał premier Edward Osóbka-Morawski. Na początku lat 50-tych Teatr zaczął grać również przedstawienia dla dzieci; pierwszą premierą dla najmłodszej widowni były „Nowe szaty króla” wg J. Ch. Andersena.
W 1957 roku Teatr Robotniczy przyjął imię Bolesława Barbackiego – artysty malarza, reżysera, scenografa i aktora, współtwórcy przedwojennego Towarzystwa Dramatycznego w Nowym Sączu.
Na swoje 50-lecie, w 1972 r., Teatr ponownie wystawił pierwszą premierę – „Gęsi i gąski”, tym razem w reżyserii Franciszka Worobiowa, legendy aktorskiej i reżysera, który poświęcił tej scenie 60 lat swojego życia. W 1974 r. w Dawnej Synagodze w Nowym Sączu wystawiono II cz. „Dziadów” A. Mickiewicza. W 1977 r. „Zaczarowaną fujarkę” Andersena – przedstawienie muzyczne – obejrzało w ciągu trzech miesięcy 8 tysięcy widzów. Lata osiemdziesiąte przyniosły m.in. świetne i nowatorskie formalnie realizacje „Odejścia Głodomora” T. Różewicza i „Niemców” L. Kruczkowskiego. Zaś w 1992 r. na 700 – lecie Miasta Nowego Sącza w oparciu o aktorów i realizatorów Teatru Robotniczego przygotowano niepowtarzalne, plenerowe widowisko historyczne pt. „Noc św. Justa”. W tym samym roku, po raz siódmy wystawiono w teatrze „Zemstę” A. Fredry w reżyserii Andrzeja Horoszkiewicza (w marcu następnego roku miało miejsce 100-tne przedstawienie komedii Fredry w historii Teatru). Spektakl pokazano także w I programie TVP (realizacja w Teatrze na Wodzie w warszawskich Łazienkach).
75 – lecie Teatru było inspiracją do zorganizowania po raz pierwszy Jesiennego Festiwalu Teatralnego, który obecnie po 20-tu edycjach jest jedną z najpopularniejszych tego typu imprez w Polsce, prezentujących spektakle najlepszych polskich scen z udziałem czołówki polskich artystów. Teatr Robotniczy na każdym festiwalu – jako gospodarz – prezentuje swoje najnowsze premiery. A tych od 1997 r. do chwili obecnej przybyło prawie trzydzieści, wśród nich m. in. „Balladyna” J. Słowackiego, „Antygona” H. Kajzara, „Medea, moja sympatia” J. Przybory, „Mąż i żona”, „Śluby panieńskie” i jeszcze raz „Zemsta” A. Fredry, „Grzegorz Dyndała” Moliera, „Mały książę” A. de Saint-Exupery’ego, „Ożenek” M. Gogola, „Igraszki z diabłem” J. Drdy (na jubileusz 85-lecia Teatru), „Przyjaciel wesołego diabła” K. Makuszyńskiego, „Kopciuszek” J. Brzechwy, „Pułkownik-Ptak” Ch. Bojczewa, „Damy i huzary” A. Fredry, czy „Chory z urojenia” Moliera.
„Przygodami rozbójnika Rumcajsa” – musicalem Ernesta Brylla i Katarzyny Gaertner – Robotniczy zapoczątkował w 2003 r., trwającą do dziś, serię realizacji na nowosądeckiej scenie spektakli z udziałem zawodowych polskich reżyserów, aktorów, kompozytorów, czy scenografów (do których – oprócz pani Katarzyny – zaliczyć należy: Mikołaja Grabowskiego, Wojciecha Głucha, Macieja i Tomasza Kujawskich, Bogusława Schaeffera, Marka Frąckowiaka, Czesława Majewskiego, Tomasza Mędrzaka, Wojciecha Stefaniaka i Ewę Gdowiok). Efektem tej współpracy były utrzymane na wysokim poziomie artystycznym przedstawienia, prezentowane także na profesjonalnych scenach w Warszawie (m.in. w Teatrze „Kamienica” i w Amfiteatrze Parku Sowińskiego na Woli) oraz w stolicy Szwecji – Sztokholmie.
Teatr nie unika też podejmowania się takich trudnych zadań, jak realizacja przez Scenę Poetycką – „Tryptyku Rzymskiego” Jana Pawła II – w wersji językowej esperanto, co zaowocowało m. in. zaproszeniem tego spektaklu na Międzynarodowy Kongres Esperantystów w Turynie (w 2011 r.).
Na jubileusz 90 – lecia (we wrześniu 2012 r.) Teatr przygotował swoją 350-tą premierę – komedię Michała Bałuckiego „Klub Kawalerów”. A na 95-te urodziny dwa spektakle: „I taki los…” wg „Kwiatów Polskich” J. Tuwima oraz komedię Neila Simona „Per procura”. Teatr Robotniczy doczekał się trzech obszernych monografii: „Jubilate!” Heleny Barbackiej – Ślepiakowej (na 50-lecie w 1972 r.), „Z teatru ulepieni” Henryka Cyganika (w roku jubileuszu 75-lecia) i „Teatr Robotniczy im. Bolesława Barbackiego 1922 – 2012 w opracowaniu Janusza Michalika oraz trzech innych pozycji: „Opisanie 70 lat Teatru Robotniczego im. B. Barbackiego” Andrzeja Horoszkiewicza, „Wspomnienia” Franciszka Worobiowa z okazji jubileuszu 60-lecia Jego pracy artystycznej (wiosną 1996 r.) i „85 lat – Kalendarium” (z października 2007 r.).

A do niezwykłego jubileuszu stulecia nowosądeckiej Sceny zostało już tylko pięć lat…

Poniżej prezentujemy zdjęcia wybranych spektakli spektakli.
(Autorzy zdjęć: Janusz Bobrek, Jerzy Cebula, bracia Dworzak, Tadeusz Dworzak, Bolesław Furmanek, Lucyna Furmanek, Daniel Janiszyn, Mieczysław Janiszyn, Tomasz Mędrzak, Bogusław Milan, Andrzej Rams, Henryk Rozenbeiger, zbiory Mieczysława Semenowicza, Stanisław Śmierciak, Anna Totoń, Paweł Więcławek, Justyna Wróbel, Roman Żak, Wojciech Żak.)

SPEKTAKLE:
1922

1. „GĘSI I GĄSKI” Michała Bałuckiego
2. „ŻOŁNIERZ KRÓLOWEJ MADAGASKARU” Stanisława Dobrzańskiego
1923
3. „KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA” Konstantego Krumłowskiego
4. „ŚWIAT BEZ MĘŻCZYZN” Aleks. Engela i Juliusza Horsta
5. „KROWODERSKIE ZUCHY” Stefana Turskiego
6. „CZAR MUNDURU” Stefana Turskiego
7. „W SABROWIE GÓRNICZEJ” J. Maskoffa
8. „DIABLICA” K. Schonherza
9. „SOBOWTÓR” – I aktówka
10. „W KATORDZE” Edmunda Libańskiego
11. „ŚLUBY DĘBNICKIE” Konstantego Krumłowskiego
1924
12. „BOMBARDOWANIE EUROPY” Mieczysława Brauna
13. „GŁUSZEC” Stefana Krzywoszewskiego
14. „KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA” Konstantego  Krumłowskiego
15. „BIAŁE FARTUSZKI” Konstantego Krumłowskiego
16. „MUSISZ BYĆ MOJĄ” Ludwika Verneuil’a
17. „DR STIEGLITZ” A. Friedmana i L. Narza
18. „PAN NACZELNIK TO JA” Moncey’a
19. „REDUKCJA” Wł. Jastrzębca-Zalewskiego
1925
20. „PRAGNĘ POTOMKA”  M. Mayo
21. „ACH TO ZAKOPANE” Adolfa Zalewskiego
22. „JEDYNACZKA KRÓLA CZEKOLADY” Pawła Gavaulta
23. „ŚWIĘTO MAJOWE” M. Krygiera
24. „ASZANTKA”  Włodzimierza Perzyńskiego
25. „CIOTKA KAROLA” T. Brandona
26. „MĄŻ Z GRZECZNOŚCI” A. Abrachamowicza i R. Ruszkowskiego
27. „ŚMIERĆ OKRZEJI” –  Bronisława Bakala
28. „CHATA ZA WSIĄ” – rzecz wzięta z powieści J. I. Kraszewskiego, przerobił na scenę
J. Galasiewicz i Z. Mellerowa
1926
29. „KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA” Konstantego Krumłowskiego
30. „SPRYTNA TEŚCIOWA” A Risson i Marsa
31. „ŚLUBY DĘBNICKIE” Konstantego Krumłowskiego
32. „ŚWIĘTO MAJOWE” M. Krygiera
33. „SUBLOKATORKA” A. Grzymały-Siedleckiego
34. „NA PRZETAKÓWCE” (o Nowym Sączu) F. Dominika
35. „SZALEŃCY” Br. Bakała
36. „POPYCHADŁO” Jana Szukiewicza
37. „LOLA Z LUDWINOWA” Stefana Turskiego
38. „MŁYNARZ I JEGO CÓRKA” Ernesta Raupacha
39. „NITOUCHE” – operetka H. Melhace’a i Herzego
1927
40. „CHATA ZA WSIĄ” J. Galasiewicza i Z. Mellera
41. „MAŁKA SZWARCENKOPF” Gabrieli Zapolskiej
42. „POKONANI ZWYCIĘZCAMI” Janko
43. „LALKA” – operetka Maurice Ordonneau i Edm. Audrau
44. „PANNA W KOSZARACH” – operetka Krautza i Stabitzera
45. „MŁYNARZ I JEGO CÓRKA”  Ernesta Raupacha
46. „ŁADNA HISTORIA” Flerse’a i Rey’a
1928
47. „KROWODERSKIE ZUCHY” Stefana Turskiego
48. „KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA” Konstantego Krumłowskiego
49. „JEGO KAPRALSKA MOŚĆ” Z. Orawicza
50. „SĄDY BOŻE” Wilhelma Feldmana
51. „ROBERT SZPORN” Andrzeja Galicy
52. „WOJNA Z BABAMI” Stefana Turskiego
53. „MEDIUM” dra Leopolda Thoma
54. „GORĄCA KREW” Mieczysława Fijałkowskiego
55. „NOEMI” Andrzeja Marka
56. „SYNOWA ZE SUTERYN” Stefana Turskiego
1929
57. „KROWODERSKIE ZUCHY” Stefana Turskiego
58. „RÓŻA” (sprawa druga) Stefana Żeromskiego
59. „KRÓL DZIADÓW” Franciszka Dominika
60. „KNAJPA” Zenona Pervi
61. „MURZYN WARSZAWSKI” Antoniego Słonimskiego
62. „C. K. EMERYCI” Franciszka Zwilkońskiego
63. „MŁYNARZ I JEGO CÓRKA” Ernesta Raupacha
64. „KRAKOWIACY I GÓRALE”  Wojciecha Bogusławskiego i Jana Nepomucena Kamińskiego
1930
65. „NITOUCHE” – operetka H. Meilhaca, A. Milauda (libretto) i Herzego (muzyka)
66. „PROCES JAKUBOWSKIEGO” Eleonory Kalkowskiej
67. „ŚWIĘTO MAJOWE NA SYBIRZE” Montuiłła
68. „PRZEWODNIK TATRZAŃSKI” Konstantego Krumłowskiego
69. „DZIELNY WOJAK SZWEJK”  według powieści Jarosława Haszka, przerobili Maks Brod   i Jan Reiman
70. „POTASZ I PERIMUTTER” Monteglassa
71. „MŁYNARZ I JEGO CÓRKA” Ernesta Raupacha
72. „SKALMIERZANKI” – operetka J. N. Kamińskiego i Buschnego (muzyka)
1931
73. „CARSCY BOHATEROWIE” Edwarda Webersfelda
74. „ULICA” L. Rice’a
75. „ŚWIĘTO MAJOWE NA SYBIRZE” Montuiłła
76. „TRZYKROTNE WESELE” Anny Nichols
77. „BARON KIMMEL” – operetka Hallera i Waltera Kollo (muzyka)
78. „KRAKOWIACY I GÓRALE” Wojciecha Bogusławskiego
79. „ULICA” L. Rice’a
1932
80. „KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA” Konstantego Krumłowskiego
81. „MAŁŻEŃSTWO NA PRÓBĘ” Karola Gero
82. „ZŁOTY KRÓLEWICZ” W. Bienina-Bielewicza
83. „SZALEŃCY” Bakala
84. „HINKEMANN” Ernesta Tollera
85. „KRYMINALISTA” Sinclair’a
86. „OBRONA CZĘSTOCHOWY” I. Morsa Poradowa
87. „SĘDZIOWIE” Stanisława Wyspiańskiego
1933
88. „TRZYKROTNE WESELE” Anny Nichols
89. „KAPITAN Z KOEPENICK” Karola Zuckmayera
90. „ROZKAZ” autora anonimowego
91. „DZIEWCZĘ Z CHATY ZA WSIĄ” Galasiewicza i Mellerowej. Rzecz wzięta z powieści J. I. Kraszewskiego. Muzyka Zygmunta Noskowskiego
92. „SKAZANIEC” Oterloffa
93. „CO Z NIĄ ZROBIĆ ?” P. Mantlera
94. „BURMISTRZ  STYLMONDU” Maurycego Maeterlincka
95. „PERFUMY MOJEJ ŻONY”  Leo Lenz’a
1934
96. „KROWODERSKIE ZUCHY” Stefana Turskiego
97. „RODZINA” Antoniego Słonimskiego
98. „MIRLA EFROS” J. Gordina
99. „SZCZĘŚCIE OD JUTRA” Stefana Kiedrzyńskiego
100. „MŁYNARZ I JEGO CÓRKA” Ernesta Raupacha
101. „MORALNOŚĆ PANI DULSKIEJ” Gabrieli Zapolskiej
102. „ZWYCIĘŻYŁEM KRYZYS” P. Vulpiusa
1935
103. „KONTROLER WAGONÓW SYPIALNYCH”  Aleksandra Bissona
104. „PANI X”  Aleksandra Bisona
105. „DUDEK” J. Peideana
106. „MATKA” M. Gorkiego
107. „ZA OCEANEM” – operetka Brunona  Zapertta, muzyka G. Grünecke’go
108. „AZAIS” L. Verneula
109. „MIRLA EFROS” J. Gordina
110. „PEPINA” – operetka  R. Stolza (muzyaka) i Ostrrechera (libretto)
111. „MANEWRY JESIENNE” – operetka  Emericha Kálmána;
1936
112. „KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA” Konstantego Krumłowskiego
113. „MUZYKA NA ULICY” Pawła Szurka
114. „WALKA” J. Galsworthy’ego
115. „GENERAŁ HUZARÓW” – operetka Elberga Friedmanna-Luncera i K. Zierera (muzyka)
1937
116. „WSTYDLIWY HULAKA” Franciszka Arnolda i E. Bacha
117. „URSZULA” – operetka  Beli Jeubacha i Juliusza Wilhelma. Muzyka Hermana Dostala
118. „TRÓJKA HULTAJSKA” Jana Nestroy’a
119. „MIRLA EFROS” J. Gordina
120. „LUDZIE NA KRZE” Wilhelma Wernera
121. „NIEUSPRAWIEDLIWIONA GODZINA” Stefana Bekeffi
1938
122. „PROFESJA PANI WARREN” G. Bernarda Shaw’a
123. „WOŹNY I MINISTER”  Andrzeja Birabeau
124. „CZARTOWSKA ŁAWA” Jana Kazimierza Galasiewicza
125. „GAŁĄZKA ROZMARYNU” Zygmunta Nowakowskiego
126. „DOM KOBIET” Zofii Nałkowskiej
127. „SZÓSTE PIĘTRO” Alfreda Gehri
1939
128. „KROWODERSKIE ZUCHY” Stefana Turskiego
129. „PANNA W KOSZARACH”  Krautza Stobitzera
130. „OBOWIĄZEK” H. Lavedana
131. „NADZIEJA” Heijermanusa Hermana
1945
132. „ORDYNANS W ZALOTACH” Stefana Turskiego
1946
133. „KROWODERSKIE ZUCHY” Stefana Turskiego
134. „WOJNA Z BABAMI”  Stefana Turskiego, dalszy ciąg „Krowoderskich zuchów”
135. „WESELE”  St.anisława Wyspiańskiego
136. „MĄŻ Z GRZECZNOŚCI” A. Abrahamowicza i R. Ruszkowskiego
137. „LUDZIE NA KRZE” Wilhelma Wernera
138. „ZEMSTA” Aleksandra Fredry
139. „MAŁŻEŃSTWO LOLI” Henryka Zbierzchowskiego
1947
140. „KRAKOWIACY I GÓRALE” (ZABOBON)  Jana Nepomucena Kamińskiego
141. „BURMISTRZ STYLMONDU” Maurycego Maeterlincka
142. „GDZIE DIABEŁ NIE MOŻE” Romana Niewiarowicza
143. „EUGLENA VIRIDIS” Stanisława Potoczka
144. „SUBLOKATORKA” Adama Grzymały-Siedleckiego
145. „ICH DWÓCH”  Romana Niewiarowicza
146. „DAMY I HUZARY” Aleksandra hr. Fredry
147. „GAŁGANEK” D. Niccodemiego
148. „ICH CZWORO” Gabrieli Zapolskiej
149. „KROWODERSKIE ZUCHY” Stefana Turskiego
1948
150. „DLACZEGO ZARAZ TRAGEDIA” Romana Niewiarowicza
151. „MAZEPA” Juliusza Słowackiego
152. „MUZYKA NA ULICY” Pawła Szurka
153. „ROZDROŻE MIŁOŚCI” Jerzego Zawiejskiego
154. „SZKARŁATNE RÓŻE” Alde de Benedetti’ego
155. „CNOTLIWA ZUZANNA” operetka, libretto J. Okonkowskiego, muzyka JanaGilberta
156. „DOM POD OŚWIĘCIMIEM” Tadeusza Hołuja
157. „MECZ MAŁŻEŃSKI 2 : 2” Wilhelma Lichtenberga
158. „SEANS” (WESOŁY DUCH) Noel Coward’a
159. „KROWODERSKIE ZUCHY” Stefana Turskiego
1949
160. „HARRY SMITH ODKRYWA AMERYKĘ” (RUSKIJ WOPROS)  Konstantego Simonowa
161. „SOBOWTÓR” Maurycego Henequin’a
162. „KOBIETA WE MGLE” Michała Rusinka
163. „EKSPRESEM PRZEZ ŚWIAT” z tańcem, muzyką i pieśnią
164. „MIESZCZANIE” Maksyma Gorkija
165. „KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA” Konstantego Krumłowskiego, muzyka: Władysława Powiadowskiego
1950
166. „ŻABUSIA” Gabrieli Zapolskiej
167. „HALO HALO!!! TU MÓWI WIOSNA!” – Wieczór artystyczny muzyki, tańca i pieśni
168. „NIEMCY” Leona Kruczkowskiego
169. „ZAPORA” Janusza Teodora Dybowskiego
170. „BALLADYNA” Juliusza Słowackiego
1951
171. „WSZYSCY NA START” (rewia)
172. „WYSPA POKOJU” Eugeniusza Pietrowa
173. „LUDZIE Z DANGARDU” Martina Andersa Nexo
1952
174. „WODEWIL WARSZAWSKI” Zdzisława Gozdawy i Wacława Stępnia
175. „WCZORAJ I PRZEDWCZORAJ” A. Maliszewskiego
176. „PROFESJA PANI WARREN” G. Bernarda Show’a
177. „FIRCYK W ZALOTACH” Franciszka Zabłockiego
178. „DZIELNY WOJAK SZWEJK” według powieści Jarosława Haszka
179. „OKNO W LESIE” L. Rachmanowa i E. Ryssa
180. „PAN GELDHAB” Aleksandra Fredry
181. „MIRANDOLINA” Carlo Goldoniego
182. „OŻENEK” Mikołaja Gogola
1953
183. „ŚWIT NA PODHALU” według powieści E. Pawłowskiego pt. „We mgle świtu” opracował F. Ciszka
184. „NOWE SZATY KRÓLA” według baśni Andersena, opracował Aleksander Malinowski
1954
185. „TOR PRZESZKÓD” – wodewil Ewy Szumańskiej i Stefana Łosia
186. „ŚLUBY PANIEŃSKIE” Aleksandra Fredry
187. „ZEMSTA” Aleksandra Fredry
1955
188. „SEN NOCY LETNIEJ” Williama Szekspira
189. „ROMANS Z WODEWILU” Władysława Krzemińskiego
190. „JA I OJCZYZNA TO JEDNO” – montaż utworów Adama Mickiewicza
1956
191. „KRÓLOWA ŚNIEGU” J. Ch. Andersena
192. „OSTRY DYŻUR” J. Lutowskiego
193. „ZRZĘDNOŚĆ I PRZEKORA” Aleksandra Fredry
194. „NUDA JESIENNA” Niekrasowa
195. „IGRASZKI Z DIABŁEM” Jana Drdy
196. „STUDENCKA MIŁOŚĆ” Włodzimierza Dychawicznego
1957
197. „PIĘKNA HISTORIA” R.Fleurs’a i Caillaveta i Reya
198. „NOWY SĄCZ WYSIADAĆ!” – Program estradowo-satyryczny
199. „MARIA STUART” Juliusza Słowackiego
200. „ZEMSTA” Aleksandra Fredry
201. „MAJA” J. Ch. Andersena
202. „PUŁAPKA NA MYSZY” Agaty Christie
1958
203. „KROWODERSKIE ZUCHY” Stefana Turskiego
204. „GBURY” Carlo Goldoniego
205. „SUBLOKATORKA” Adama Grzymały-Siedleckiego
206. „KRAKOWIACY I GÓRALE” (ZABOBON)  Jana Nepomucena Kamińskiego z muzyką Karola Kurpińskiego
1959
207. „KARNAWAŁ W WARSZAWIE” Cyryla Danielewskiego
208. „MATKA” Jerzego Szaniawskiego
209. „ZEMSTA” Aleksandra Fredry
210. „MOJE ZA GROBEM ZWYCIĘSTWO” (o Juliuszu Słowackim) – opracował  Eugeniusz Pawłowski
211. „ŚLUBY DĘBNICKIE” Konstantego  Krumłowskiego
1960
212. „ŚPIĄCA KRÓLEWNA”  według Grimma – napisał Stanisław Płonka-Fiszer
213. „ZACZAROWANE KOŁO” Lucjana Rydla
214. „DOMEK” Walentego Katajewa
1961
215. „KOPCIUSZEK” według Grimma – napisał Stanisław  Płonka-Fiszer
216. „PIERWSZY DZIEŃ WOLNOŚCI” Leona Kruczkowskiego
217. „MĄŻ I ŻONA” Aleksandra Fredry
218. „ZAKOCHANA MAJSTROWA” Stanisława Iłowskiego –  wg opowieści Wincentego Rapackiego (syna) „Romans pani majstrowej”
1962
219. „TRZEWICZKI SZCZĘŚCIA”  Benedykta Hertza
220. „LUDMIŁA” Artura Ryszki
1963
221. „JAŚ I MAŁGOSIA” Stanisława Płonki-Fiszera
222. „ZIELONE RĘKAWICE” Tymoteusza Karpowicza
223. „ZEMSTA” Aleksandra Fredry
1964
224. „KRÓL LEŃ” Ignacego Wolańskiego
225. „BALLADYNA” Juliusza Słowackiego
226. „PIOTR” Krystyny Salaburskiej
1965
227. „KOT W BUTACH” Zenona Laurentowskiego
228. „ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA” E. Montgomery
1966
229. „DOBRA WRÓŻKA” Stanisława Płonki-Fiszera
230. „NOCNA OPOWIEŚĆ” Krzysztofa Choińskiego
1967
231. „CZERWONY KAPTUREK” Wandy Jerzmanowskiej
232. „KOWAL, PIENIĄDZE I GWIAZDY” Jerzego Szaniawskiego
233. „KROWODERSKIE ZUCHY” Stefana Turskiego
1968
234. „NOWE SZATY KRÓLA” według baśni J. Ch. Andersena, napisał Aleksander Maliszewski
235. „DZIEWCZĘ Z CHATY ZA WSIĄ” Jana Galasiewicza i Zofii Meller, wg powieści J. Kraszewskiego „Chata za wsią” z muzyką Z. Noskowskiego
1969
236. „PRZYDROŻNY KAMIEŃ” Franciszka Ciszka
237. „KOCHA, LUBI, SZANUJE…” Tadeusza Kożusznika
238. „MISTRZ” Zdzisława Skowrońskiego
239. „ZEMSTA” Aleksandra Fredry
1970
240. „ZACZAROWANA FUJARKA” wg baśni  Andersena napisał Mieczysław Dembowski
241. „WYGNAŃCY EWY” według J. I. Sztaudyngera
242. „KOT W BUTACH” Tadeusza Kożusznika (nowa wersja)
1971
243. „NOC POD ALPAMI” Stanisławy Fleszerowej-Muskat
244. „PAN JOWIALSKI” Aleksandra Fredry
1972
245. „O STRASZNYM SMOKU I DZIELNYM SZEWCZYKU, PRZEŚLICZNEJ   KRÓLEWNIE I KRÓLU GWOŹDZIKU” Marii Kownackiej
246. „FIRCYK W ZALOTACH” Franciszka Zabłockiego
247. „GĘSI I GĄSKI” Michała Bałuckiego
1973
248. „ŚPIĄCA KRÓLEWNA” St. Płonki-Fiszera
249. „UBRANI SĄ NADZY” wg Turczyńskiego
250. „WYŚPIEWAJ TO POETO” – widowisko plenerowe z okazji XXX- lecia LWP
251. „LEKARZ MIMO WOLI” Moliera
252. „ŻOŁNIERZ I KRÓLEWNA” – bajka
253. „OBYWATELE GŁOSUJCIE ZA POLSKĄ” – widowisko plenerowe
1974
254. „LOLA Z LUDWINOWA” Stefana Turskiego
255. „DZIADY” obrzędy zaduszne wg Adama Mickiewicza
1975
256. „PASTORAŁKI” Jerzego Harasymowicza
257. „TRZEWICZKI SZCZĘŚCIA” B. Hertza
258. „DOBRA WRÓŻKA” St. Płonki-Fiszera
1976
259. „ANTYGONA” wg Sofoklesa
1977
260. „ZACZAROWANA FUJARKA” wg baśni J. Ch. Andersena
261. „PROTOKÓŁ Z JEDNEGO ZEBRANIA” Aleksandra Gelmana
262. „MADONNY POLSKIE” Jerzego Harasymowicza
1978
263. „NIEZWYKŁY SEN KARZEŁKA” Fr. Ciszka
264. „SOŁTYSKA” – monodram wg powieści “Diabły” Tadeusza Nowaka, wykonanie: Maria Żarska
1979
265. „SEN STAREGO KSIĘŻYCA” Fr. Ciszka
1980
266. „ŚPIĄCA KRÓLEWNA” St. Płonki-Fiszera
267. „PO LATACH MILCZENIA” – poezja Czesława Miłosza
1981
268. „NOWE SZATY KRÓLA” wg baśni J. Ch. Andersena
269. „BETLEEM POLSKIE” Lucyana Rydla
270. „CZŁOWIEK I CIERPIENIE” – poezja Karola Wojtyły
271. „CO SIĘ KOMU W DUSZY GRA” – widowisko poetyckie
1982
272. „PASTORAŁKI” Jerzego Harasymowicza-Broniuszyca
273. „ZABIŁEM CIĘ Z LITOŚCI” wg Tadeusza Nowaka (montaż poetycki)
274. „KACZKA DZIWACZKA” Jana Brzechwy
275. „PIEŚNI GAŁCZYŃSKIEGO”
276. „KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA” Konstantego Krumłowskiego
277. „KOPCIUSZEK”  Stanisława Płonki-Fiszera, wg Braci Grimm
278. „SZOPKA WSPOMNIEŃ” – fragmenty wystawianych sztuk teatralnych
1983
279. „CZARODZIEJSKI DZWONECZEK” wg “Śpiącej królewny” braci Grimm, w opracowaniu Magdy Strumian i Stanisława Gerstenkorna
280. „TRAKTAT O RZECZY OSTATNIEJ” – widowisko plenerowe oparte na tekstach: Krzysztofa K. Baczyńskiego, Tadeusza Borowskiego, Tadeusza Kubiaka, Jerzego Masiora, Czesława Miłosza
1984
281. „CZERWONY KAPTUREK” – bajka muzyczna
282. „NIE MA PODNIETY BEZ KOBIETY” – program rozrywkowy Heleny Barbackiej-Ślepiak i Zbigniewa Olesiaka
283. „NIEMCY” Leona Kruczkowskiego
284. „NIE ŻAŁUJĘ NICZEGO” – wieczór poezji wg tekstów Agaty Bogusławy Konstanty
285. „W UCHRYNIU I OKOLICY” – koncert poetycki wg tekstów Jerzego Masiora
286. „ZBUDUJESZ DOM 1944 – 1984” – spektakl poetycki
1985
287. „MAJA” Kazimiery Jeżewskiej, wg  J. Ch. Andersena
288. „POSIADY PRZY GÓRSKICH MGŁACH” – widowisko wg tekstów: Stanisława Nędzy-Kubińca, Wandy Czubernatowej, Antoniny Zachary-Wnękowej, Krzysztofa Kołtuna, Antoniego Kiemystowicza, Jana Fudali, Hanki Nowobielskiej
289. „PCHŁA SZACHRAJKA” Jana Brzechwy (obrazek muzyczno-baletowy)
1986
290. „ODEJŚCIE GŁODOMORA” Tadeusza Różewicza
291. „ŚLUBY DĘBNICKIE” Konstantego Krumłowskiego
292. „I TAKI LOS…” – spektakl poetycki oparty na fragmentach poematu Juliana Tuwima „Kwiaty Polskie”
293. „CÓRKA KRÓLA BALERONA” Jerzego Panasiewicza
1987
294. „CHORY Z UROJENIA” Moliera
295. „PAMIĘĆ Z PIOŁUNU” – fresk poetycki wg tekstów Jerzego Masiora
296. „KRÓL MALOWANY” Urszuli Kozioł wg “Nowych szat króla” J. Ch. Andersena,
Przedstawienie dyplomowe Młodzieżowej Akademii Sztuki Aktorskiej “MASKA”
1988
297. „PASTORAŁKĄ, WALCZYKIEM, KOLĘDĄ I SMYKIEM” – Sądecki Musical Pastoralny
1989
298. „KONCERT POETYCKO-MUZYCZNY” wg tekstów Jerzego Masiora
299. „SZCZĘŚLIWE WYDARZENIE” Sławomira Mrożka
300. „ZACZAROWANA FUJARKA” J. Ch. Andersena
301. „KRÓLOWA ŚNIEGU”  J. Ch. Andersena, opracowanie: Ernest Bryll, Małgorzata Goraj
1990
302. „JESZCZE WCZORAJ, JESZCZE DZIŚ” – współczesna poezja i piosenka lwowska
303. „STRACHY NA LACHY” – bajka, scenariusz – Wiesław Buchcic
304. „ŻYCIE JAWĄ” Ernesta Brylla
305. „PSAŁTERZ” – spektakl wg scenariusza Andrzeja Krupczyńskiego, oparty na tekstach: Tadeusza Nowaka, Jerzego Harasymowicza i Edwarda Stachury
1991
306. „DOBRE SERCE CZYLI ŻABIE CZARY” – Jerzego Jesionowskiego, wg braci Grimm
307. „WIELKIE BOŻE NARODZENIE” – Jasełka Sądeckie, scenariusz – Natalia Józefów
308. NAJSTARSZY KRASNAL” Michała Wrońskiego
309. „CZTERY RAZY CZECHOW” wg A Czechowa
1992
310. „KOBIETA I MĘŻCZYZNA” Franciszka Bednarczyka i Mariusza Puchalskiego, na podstawie „Sporu” Pierre’a de Marivaux
311. „TRZEWICZKI SZCZĘŚCIA” Benedykta Hertza
312. „GRATKA” – musical Wiesława Buchcica
313. „NOC ŚWIĘTEGO JUSTA” – widowisko historyczne na nowosądeckim Rynku na 700-lecie Nowego Sącza, z okazji 70-lecia Teatru Robotniczego
314. „ZEMSTA” Aleksandra hr. Fredry
1993
315. „TARTUFE, CZYLI ŚWIĘTOSZEK” Moliera
316. ” NUMERANTKA” Wiesława Buchcica
317. „ODLOT” monodram Wiesława Buchcica, wykonanie: Krystyna Hussak
1994
318. „BAL U KRÓLA LULA” Zbigniewa Poprawskiego, z muzyką Tadeusza Kierskiego
1995
319. „OPOWIEŚCI Z KUFERKA” wg Jana Brzechwy
320. „Z KOGO SIĘ ŚMIEJECIE…?” – jednoaktówki Mikołaja Gogola
321. „MORALNOŚĆ PANI DULSKIEJ” Gabrieli Zapolskiej
1996
322. „PASTORAŁKA”  Leona Schillera
Dodatkowo: „FRANCISZEK WOROBIOW – 60 LAT NA SCENIE” – scenariusz i dialogi: Wiesław Buchcic
323. „KUZYN ROCKEFELLERA” Stanisława Choczewskiego
324. „DUCHY NA ZAMKU” Vlastimila Novaka i Stanislava Oubrama
1997
325. „ANTYGONA” Helmuta Kajzara – transkrypcja z Sofoklesa
326. „BALLADYNA” Juliusza Słowackiego, spektakl przygotowany na obchody 75-lecia Teatru
1998
327. „EMIGRANCI” Sławomira Mrożka
328. „O KRASNOLUDKACH I SIEROTCE MARYSI” Marii Konopnickiej
329. „PASTORAŁKA” – na podstawie tekstów Wandy Czubernatowej i Jerzego Harasymowicza
1999
330. „KRAMIK” – wg Juliana Tuwima
331. „PASTORAŁKA” – druga wersja, według tekstów Wandy Czubernatowej i Jerzego Harasymowicza
2000
332. „MEDEA, MOJA SYMPATIA” Jeremiego Przybory
2001
333. „MĄŻ I ŻONA” Aleksandra hr. Fredry
334. „KOT W BUTACH” Heinza Kahlana
2002
335. „NOWE SZATY KRÓLA” wg baśni J. Ch. Andersena –  napisał Aleksander Maliszewski
336. „GRZEGORZ DYNDAŁA czyli MĄŻ POGNĘBIONY” Moliera
337. „CZARNA KOMEDIA” Petera Shaffera
2003
338. „PRZYGODY ROZBÓJNIKA RUMCAJSA” na motywach powieści Vaclava Ctvrtka – napisał Ernest Bryll , muzyka –  Katarzyna Gartner
2004
339. „MAŁY KSIĄŻĘ” Antoine de Saint – Exupery’ego
340. „A NAD POPRADEM JESIEŃ” – spektakl Sceny Poetyckiej pamięci Agaty Bogusławy Konstanty
2005
341. „OŻENEK” Mikołaja Gogola
2006
342. „PO BAJCE” Hanny Krall
2007
343. „IGRASZKI Z DIABŁEM” Jana Drdy, według inscenizacji Leona Schillera
2008
344. „NIEBIAŃSKIE LISTY” – Spektakl oparty na tekstach: Jana Fudali, Jana Pawła II, Wandy Czubernatowej, Rafała Linkowskiego, Stanisława Nędzy i Izabeli Zającówny.
345. „ŚLUBY PANIEŃSKIE czyli MAGNETYZM SERCA” Aleksandra Fredry
2009
346. „PRZYJACIEL WESOŁEGO DIABŁA” Kornela Makuszyńskiego
2010
347. „ZEMSTA” Aleksandra Fredry
2011
348. „TRYPTYK RZYMSKI” Jana Pawła II
2012
349. „KOPCIUSZEK” Jana Brzechwy
350. „KLUB KAWALERÓW” Michała Bałuckiego
2014
351.”PUŁKOWNIK – PTAK” Christo Bojczewa
352. ,,TRAKTAT O RZECZY OSTATNIEJ” wg inscenizacji Agaty Konstanty z 1983r.
2015
353. ,,DAMY I HUZARY” Aleksandra Fredry
2016
354. „CHORY Z UROJENIA” Moliera
2017
355. „I TAKI LOS…” wg „Kwiatów Polskich” Juliana Tuwima
356. „Per Procura”

Galeria zdjęć